Detailsektor trodser nedlukninger og nethandel

Trods fortsat voksende e-handel og mere end et års coronakvaler med nedlukninger klarer visse dele af detailhandlen og spisesteder sig fornuftigt, fortæller EDC Erhverv Poul Erik Bechs eksperter fra landets fire største byer. I hovedstaden koster manglende turister milliarder i tabt omsætning, men København byder også på lyspunkter.

”Selvom danskerne kan købe næsten det hele på nettet, vil de fortsat gerne ud i de fysiske butikker, og det er betryggende for detailhandlen. I dagene efter den største genåbning var der masser af mennesker på strøgene rundt omkring i Danmark, og det ser ud til at fortsætte i takt med, at der er åbnet mere og mere op. Det store spørgsmål er egentlig, hvor lang tid, der går før, at der er fuldstændig styr på pandemien, for så vil der uden tvivl komme ekstra gang i økonomien igen til gavn for detailhandlen.”

Sådan opsummerer Frank Heskjær, detailchef i EDC Erhverv Poul Erik Bech, hvorfor det er gået meget bedre end frygtet for landets detailhandel. Nethandlen har i en længere periode truet de fysiske forretninger, og siden den første nedlukning i marts 2020 har coronaen spændt ben for drift og indtjening i butikker og spisesteder. Alligevel viser tal fra Ejendomstorvet.dk, at der ved indgangen til 2021 var næsten 50.000 færre ledige butikskvadratmeter end et år tidligere.

Flere forklaringer

Ifølge Frank Heskjær er der flere forklaringer på det, der kunne ligne et paradoks – ud over altså danskernes trang til at besøge fysiske butikker for at se, mærke og føle på varerne.

”Privatforbruget er fortsat højt og er blevet stimuleret af de udbetalte feriepengemilliarder. Mange har ikke kunnet rejse og har måske brugt ekstra penge på boligen og det hjemlige – møbler, boligudstyr og elektronik er nogle af de områder, hvor omsætningen er steget under coronaen. Hjælpepakkerne har holdt hånden under butikker, spisesteder og klinikker, selv om vi har set nogle konkurser og ikke kan udelukke, at der kommer flere,” siger Frank Heskjær.

Og i det omfang, der fx kommer konkurser og lukninger blandt spisesteder, så vurderer detailchefen, at det næppe vil bide sig fast som mere vedvarende tomgang. ”Uden at det skal lyde for kynisk, så er der især inden for spisesteder og cafeer hele tiden nogen, som gerne vil etablere sig. Hvis et spisested lukker, er der stor sandsynlighed for, at det åbner igen med ny ejer og måske nyt koncept. Det er naturligvis tragisk for den pågældende restauratør, og det er selvfølgelig alvorligt. Men den fremgang der understøttede udviklingen i branchen inden Covid19 vil gøre, at tomgang i branchen vil udlignes af nytilkomne. Tendensen gennem flere år har været, at vi får flere spisesteder, og når tingene efterhånden er genåbnet helt, har mange danskere et opsparet behov for at komme ud.”

Frank Heskjær peger desuden på, at der altid er bevægelser i et marked, men at der trods alt i øjeblikket er mere bevægelse i markedet end ’normalt’. Det gælder også butikslokaler.

”De seneste 12-18 måneder har vi set en tendens til, at flere virksomheder etablerer showroom, så kunderne kan komme og se og prøve varerne. Fx har vi hjulpet Miele med at finde lokaler til et oplevelsescenter og showroom på Lilletorv over for Magasin i Aarhus. I takt med at nogle butikker er lukket, har kæder og andre set det som en mulighed for at finde nye og bedre beliggende lokaler eller måske etablere sig i byer, hvor de ikke har været før. Og så har nogle udlejere nok erkendt, at markedsforholdene er blevet anderledes, så de er blevet mere lydhøre over for ønsker om de kontraktlige forhold, herunder moderniseringer, forbedrede adgangsforhold og lignende,” siger Frank Heskjær.


Rundt om i landet er der også talrige eksempler på, at regioner – og private virksomheder – har lejet sig ind for at skaffe plads til testcentre og vaccinationsfaciliteter. Det er både sket i tidligere lager- og fabriksbygninger, i større, tomme butikslokaler og på åbne arealer, hvor der er opstillet telte og etableret barakker eller lignende. EDC Erhverv Poul Erik Bech har fx udlejet lokaler til Region Hovedstaden i Taastrup, Region Sjælland i Havdrup og Region Nordjylland i Aalborg.

Læs mere om hvordan detailsektoren trodser nedlukninger og nethandel i Aalborg, Odense og København:

Lav tomgang i Aalborg

Læs partner i EDC Erhverv Poul Erik Bech Aalborg, Martin Brashholt Mikkelsen, udtale sig om den lave tomgang i Aalborg her.

Letbane forandrer Odense

Læs udlejningschef i EDC Erhverv Poul Erik Bech Odense, Ove Nørgaard, fortælle om udviklingen i Odense, og hvordan letbanen vil forandre Odenses bybillede – og forhåbentligt butiksliv her.

Broget billede i København

Læs erhvervsrådgiver i EDC Erhverv Poul Erik Bech København, Steffen Falch, udtale sig om detailhandlen i København, hvor manglende turister koster mange milliarder i tabt omsætning, men heldigvis er der også lyspunkter i blandt her.

Vil du blive opdateret på detailmarkedet?

Hent den nyeste udgave af vores magasin DetailFokus her.

Frank Heskjær

Head of Retail
Telefon: 58587879
Mobil: 53307374
E-mail: fth@edc.dk