Hornbæk Hospital: Fra udtjent hospital til high-end hotel

Statens ejendomsselskab Freja Ejendomme solgte for et år siden den historiske ejendom Hornbæk Hospital i offentligt udbud, som EDC Erhverv Poul Erik Bech formidlede salget af. Der var en overvældende interesse, og den eftertragtede ejendom blev solgt til ejendomsudvikleren COPI Group. De er nu i fuld gang med en gennemgribende renovering og transformation af det tidligere hospital, som skal blive til et topmoderne luksushotel.

Hornbæk Hospital på 5.442 m² er placeret lige ud til havnen lige ud til en af Nordsjællands bedste badestrande og med panoramaudsigt over Øresund. Den nye ejer er ejendomsudvikleren, COPI Group, som har mange års erfaring med at renovere historiske ejendomme – primært boliger og kontor, hvor de har renoveret mere end 370.000 m² på over 100 projekter.

Peter Julius Jensen, partner og investeringsdirektør i COPI, siger: “Vi er gået i fuld gang med at renovere den ikoniske bygning og lader os inspirere af dens oprindelige udtryk og funktion som badehotel. Vi vil skabe et luksushotel i topklassen og stræber efter en DGNB-certificering. Vi har allieret os med IHA Management, som også driver d’Angleterre Hotel og en række andre high-end hoteller i Europa. Det er vigtigt at slå fast, at det ikke bliver et nyt d’Angleterre Hotel. Vi har vores eget fokus og tilgang til at drive hotel, men vi kommer i høj grad til at trække på IHA’s store erfaring med at drive hoteller i Europa og tiltrække gæster.”

Omfattende renovering
Peter Julius Jensen fortæller om det omfattende renoveringsprojekt: “Vi har etableret byggeplads og er gået i gang med et omfattende renoveringsprojekt. Planen er, at vi åbner ultimo 2025 eller primo 2026. Det kommer an på, hvordan processen kommer til at glide. Vi kommer til at tilbyde ca. 75 hotelværelser – primært dobbeltværelser, men også en række suiter og connection rooms til familier. Det skal være en afslappende oplevelse at besøge os og et sted, som folk kører og rejser efter. I ydresæsonerne går vi også efter at tiltrække virksomheder, der ønsker at komme på strategiseminar eller lign. i lækre, afslappede og topmoderne omgivelser, så vi ønsker besøgende hele året rundt.”

“Lige nu kalder vi vores projekt for ‘Hornbæk Hotel’, men vi er godt i gang med et branding- og navneprojekt og vil inden hotelåbningen afsløre hotellets nye navn. Men vi har det overordnede koncept og indretningsdesign på plads. Indretningen er udviklet af en anerkendt international hospitality designer, så vi er allerede kommet et godt stykke vej og glæder os som vanvittige til at transformere det tidligere hospital til high-end hotel og byde en masse gæster velkomne. Vi har et stærkt koncept og er sikre på, at vi med vores investering, koncept og store erfaring med renoveringsprojekter har ramt rigtigt til at gennemføre et succesfuldt og vellykket projekt. Oveni er der generelt stigende efterspørgsel mod turisme i Nordeuropa. Hornbæk indgår i fin tråd med et øget fokus på, hvad Skandinavien kan tilbyde som destination.”

Åbner op til gade og strand
Før var Hornbæk Hospital lukket for omverden, og de eneste, som kendte bygningen indefra var personale, patienter og pårørende. Fremover får hotellet en stor, lækker terrasse, der åbner det hele op ud mod strand og by, så folk kan komme ind forbi og spise frokost eller aftensmad fra gaden.

Peter Julius Jensen, siger: “Vores ambition er, at hotellet skal være en destination for byen og området, som er medspiller i at tiltrække gæster til byen og tilbyde endnu en oplevelse. Vi ønsker, at hotellet skal binde Hornbæk by bedre sammen med havnen, vandet og skabe liv og aktivitet hele året rundt. Med kun 40 min. fra København vil vi tiltrække turister fra Sverige, Norge, Tyskland, men også USA, England etc., og vi ser på muligheder for lufthavnstransport, så det er nemt at besøge hotellet. Vi vil give vores gæster en god oplevelse, så de kan slappe af, gå i indendørsspa med de nyeste behandlinger, spise god, gedigent high-end bistromad med masser af lokale råvarer, hygge og lækre drinks i baren.”

Overvældende interesse
Stephen Berthelsen, partner i EDC Erhverv Poul Erik Bech Nordsjælland, som sammen med Flemming Buhl fra Capital Markets/Storkunder i EDC formidlede salget på vegne af Freja Ejendomme, siger: “Det er en af de mest spændende sager, jeg har været med til i mine mange år som erhvervsmægler. Antallet af fremvisninger overgik alt andet i min karriere, og der var stor mediebevågenhed og interessere. Der er da også en af de allerbedste beliggenheder i landet til et hotel og et virkelig spændende hotelprojekt.”

“Den øgede interesse i hoteller har resulteret i, at vi i EDC Poul Erik Bech har oprettet en selvstændig hotelgruppe med mæglere fra hele landet, som skal sikre en mere struktureret rådgivnings- og salgsproces på hotelområdet. Det har betydet, at vi allerede har solgt og fået langt flere hoteller på hylderne,” siger Stephen Berthelsen, som er formand for hotelgruppen i EDC.

Fx er det tidligere Comwell Grand Park Hotel i Korsør til salg for 110 mio. kr., den historiske og smukke herregård Havreholm Slot i udkanten af Hornbæk er til salg for 65 mio. kr., det anerkendte og historiske Benniksgaard Hotel i Rinkenæs, tæt på den dansk-tyske grænse, er til salg for 42,5 mio. kr. og en perle af et gourmet- og strandhotel i Østjylland er kommet til salg som “skuffesag” for 55 mio. kr.

Vartegn for Hornbæk
Hornbæk Badehotel blev opført i 1935 og lagde hus til Hornbækrevyen med direktør Stig Lommer. Siden midten af 1950’erne har der været hospital og senest husede den Rigshospitalets Klinik for Rygmarvsskader, som er flyttet til Glostrup Hospital. Peter Julius Jensen, COPI, siger:

“Vi glæder os enormt til at slå dørene op og byde indenfor i den ikoniske ejendom, som i den grad er et vartegn for Hornbæk. Vi er i fin dialog og samarbejde med Helsingør Kommune og er også en del af et erhvervsnetværk i kommunen. Der er over ½ mio. overnatninger i kommunen, og der er et stigende behov for overnatning, da hotelbranchen er tilbage og faktisk på et højere niveau end før Corona. Vi er allerede i dialoger med andre virksomheder og kulturinstitutioner på at udarbejde nogle attraktive tilbud sammen med Kronborg og Kulturværftet, så vi kan tiltrække turister fra både Danmark og udlandet i fællesskab.”

COPI Group fokuserer på hotellet på:

  • Høj grad af service
  • Give kunderne forkælelse og en på opleveren
  • Home luxury: Fokus på hyggelig og hjemlig feriestemning
  • Positiv og god stemning man kan slappe af i
  • Indendørs spa og udendørs solstole
  • Fitness- og massagerum med forkælende behandlinger, som er oppe i tiden
  • Åbne hotellet op mod gaden
  • God, gedigent high-end bistromad med masser af lokale råvarer
  • Hygge og lækre drinks i baren

Læs mere om projekt- og investeringsejendomme i Investor Fokus.

Stephen Berthelsen

Partner, erhvervschef, ejd.mægler og Valuar, MRICS Registered Valuer, MDE
Telefon: 58587850
Mobil: 21732803
E-mail: stbe@edc.dk