Transformation, oplevelser, showrooms og Relate to Reality. De er de fire overordnede trends, som Frank Heskjær tog med sig hjem fra Mapic. Retailbranchen står over for forandringer, som sætter store krav til udlejer og branchen som helhed.
Han bemærkede følgende brændpunkter, som alle blev heftigt diskuteret under messen.
Transformation af lejetyper
De store kæder begynder at lukke butikker, de skærer ned på kvadratmetre, og de flytter til andre placeringer. Der sker en transformation af det lejermix, som man måske i fremtiden skal sætte sin lid til. Der vil være overskydende kvadratmetre i gågaderne og i de større butikker, fordi meget af handlen foregår på internettet. Det får flere mode- og sportsbutikker til at lukke eller downsize, men samtidigt ser vi en ny bølge af lejertyper som bolig, interiør, køkken og livsstilsbutikker, som atter rykker ind i bykernerne efter længere tids fravær. Derudover kan skønhedssaloner, frisører, personlig træning og coaching og f.eks. tatovører i større grad besætte de overskydende kvadratmeter, da de tilbyder services, som kunderne ikke kan købe online.
Flere showrooms
Butikker, der har karakter af showrooms, vil blive mere synlige i fremtiden. Tesla leder efter større showrooms i de større europæiske byer, og det er ikke utænkeligt, at der er i fremtiden vil være butikslejemål, som indeholder to til tre Tesla-modeller samt tilbehør (en ekspedient,) der kan give den fornødne information som inspiration.
Relate to Reality
Lejerne kommer til at i højere grad at kræve fleksible lejekontrakter, og det stiller krav til udlejer. Lejere søger i højere grad en omsætningsbestemt husleje frem for en traditionel fast husleje. Det kræver et øget samarbejde mellem lejer og udlejer, så begge parter i sidste ende får den største økonomiske gevinst i lejeforholdet. Derfor skal udlejer fremover i højere grad overveje sammensætningen af sin lejekontrakt, og følgende faktorer er værd at overveje; Skal huslejen være omsætningsbestemt? Hvor lang uopsigelighed har lejer? Skal udlejer tildeles bonusser, hvis kriterierne for lejemålet mødes? De fleksible lejekontrakter lægger pres på de traditionelle konditioner, og jo længere tid udlejer venter – jo dyrere kan det vise sig at blive.
Oplevelse og inspiration
Retailbranchen tillægger i større og større grad oplevelser værdi, som delvist udkonkurrerer traditionel handel. Oplevelser i forbindelse med indkøb bliver stadig vigtigere, og det er ikke produktet eller prisen i sig selv, der afgør succes eller fiasko. Utraditionelle oplevelser som i særdeleshed kultur (kunst, musik, dans), der omfatter bl.a. museer, rejser, koncerter osv., bliver en større del af retail. Det handler om at give kunden en helt særlig oplevelse, som internettet ikke kan tilbyde. Flere succesrige indkøbscentre i Europa har taget trenden til sig, og de tilbyder faste begivenheder hver dag året rundt, hvor kunderne – uden at betale for det- både får de sædvanlige indkøbsmuligheder, men også større oplevelser.