”I øjeblikket falder tomgangen, og vi har fx fået udlejet en tidligere tæppebutik på omkring 2.000 m² ved en af de store indfaldsveje. Vi kan endnu ikke løfte sløret for, hvem lejeren er, men indflytningen sker i lokaler, som havde stået tomme to-tre år, så udlejningen er udtryk for den aktuelle, høje aktivitet, også når det gælder lidt mere udfordrede lokaler,” siger udlejningschef Ove Nørgaard, EDC Erhverv Poul Erik Bech Odense.
Han tilføjer, at Rosengårdcentret – et af landets allerstørste indkøbsmekkaer – har haft held til at aktivere ledige kvadratmeter ved at etablere et madmarked kaldet Food Avenue.
Spisesteder eller food and beverage er det, som generelt har trukket udlejningerne – dog med en vis opbremsning under coronanedlukningerne.
Fra næste år vil letbanen forandre bybilledet – og formentlig også præge butikslivet – i Odense. Første etape på 14½ km forventes at åbne omkring årsskiftet og vil få 10-11 millioner passagerer på årsbasis. ”Det bliver interessant at se, hvordan gang-mønstrene ændrer sig på de store gader og rundt omkring i byen. Vi kender endnu ikke de nye mønstre, men de kan komme til at påvirke detailhandlen og gøre nogle beliggenheder, fx tæt på kommende letbanestationer, mere attraktive,” siger Ove Nørgaard.
Vil du blive opdateret på detailmarkedet?
Hent den nyeste udgave af vores magasin DetailFokus her.