Tomgangen stiger for butikslokaler – men overraskende lille stigning

Detailhandlen har længe klaret sig bedre end frygtet, men i årets første måneder af 2023 er udbuddet af lokaler steget og ligger nu på det højeste i to år, viser de nyeste tal fra Ejendomstorvet.dk. Større kæder har trimmet deres butiksnet, og nogle spisesteder er bukket under, lyder nogle af forklaringerne. Men tomgangen er stadig rimelig lav på kun 2,9%.

Gennem det seneste par år har detailhandel og spisesteder trodset først coronarestriktioner og nedlukninger, siden en cocktail med bl.a. rekordhøj inflation og lav forbrugertillid. Men nu er tomgangen steget og ligger på det højeste niveau siden årsskiftet 2020/21. Det fremgår af et kvartårligt markedsindeks over udbudte erhvervslokaler, udgivet af Ejendomstorvet.dk sammen med Dansk Ejendomsmæglerforening og EjendomDanmark, som repræsenterer udlejere og administratorer af ejendomme.

”Igennem halvandet år lå det samlede udbud af m2 nogenlunde stabilt omkring 2,7% af det totale butiksareal i landet. Men ved indgangen til 2. kvartal er det steget til 2,9%, og vi skal ni kvartaler tilbage – til 1. kvartal 2021 – for at finde et højere udbud, som dengang var på 3,0%. Antallet af udbudte lokaler på vores portal var i slutningen januar 1.620 – det ligger nu 17% højere, og vi har set en markant stigning i de små lejemål,” siger Jakob Wegener, adm. direktør for Ejendomstorvet.dk.

Overraskende lille stigning
Stigningen i små lokaler afspejler, at Ejendomstorvet.dk og de tilknyttede erhvervsmæglere har færre henvendelser end vanligt fra vordende iværksættere. Med de aktuelle udfordringer tør færre kaste sig ud i tilværelsen med egen butik eller eget spisested.

”Egentlig er det en overraskende lille stigning i tomgangen. Med høj inflation, høje energipriser, stigende rente og øgede lønudgifter er en del restauranter og spisesteder bukket under, og samtidig har flere større butikskæder, fx inden for tøj, trimmet deres net af butikker. Nu har de færre afdelinger i de allerstørste byer og kun en enkelt i mellemstore byer. Men vi ser stadig nye koncepter dukke op, og tomgangen er fortsat på et ret lavt niveau,” siger Frank Heskjær, Head of Retail hos EDC Erhverv Poul Erik Bech Aarhus med 19 erhvervscentre over hele landet.

”Gennem flere kvartaler har vi set en stigning i udbuddet af ledige lokaler til detailhandel, og det giver god mening i lyset af den høje inflation, stigende renter og et fald i privatforbruget,” siger Ole Hækkerup, adm. direktør for Dansk Ejendomsmæglerforening. Danmark har i alt 20,2 mio. m2 butiksareal, og ved indgangen til 2. kvartal 2023 var 590.300 m2 udbudt til leje eller salg svarende til 2,9%.

Modvind for detailhandlen

  • Større kæder har trimmet nettet af butikker
  • Færre danskere vover springet som selvstændige med butik eller spisested
  • Lukning af Aldi og Irma giver øget udbud af lokaler på kort sigt
  • Fortsat høj inflation udhuler købekraften
  • Stadig meget lav forbrugertillid
  • Højere rente gør finansiering dyrere – og svækker købekraft hos forbrugere
  • Høje energipriser har ramt fx spisesteder/takeaway, bagere og dagligvarebutikker
  • Risiko for økonomisk opbremsning og flere ledige
  • Mange små butikker og selvstændige skal tilbagebetale fx momslån

Medvind til detailhandlen

  • Biltema, Elgiganten og andre kæder vil åbne flere butikker
  • Nye koncepter dukker stadig op i gadebilledet
  • Sundhedsklinikker i vækst pga. flere ældre
  • Dagligvarekæder klarer sig generelt godt, flere vil åbne nye butikker
  • Fortsat høj beskæftigelse holder hånden under privatforbrug
  • Fysiske butikker vinder frem på bekostning af nethandel
  • Mange udlejere er blevet mere fleksible og slækker fx på lejekrav

Frank Heskjær

Head of Retail
Telefon: 58587879
Mobil: 53307374
E-mail: fth@edc.dk