1. Hvad karakteriserer markedet for kontorlokaler og kontorejendomme i Nordsjælland?
”Kontormarkedet er præget af, at antallet af ledige kvadratemeter forbliver på et højt niveau. Også Nordsjælland er ramt, hvor andelen af ledige kontorlokaler er steget med 1,2 procentpoint på et år, så den i andet kvartal af 2019 lå på 6,2 procent, viser de seneste markedsdata fra Ejendomstorvet. Vi oplever også flere udfordringer i Farum og omegn, da vi har svært ved at trække de store spillere herop, da mange efterspørger kort afstand til København. Desuden er der igennem 90’erne, 00’erne og 10’erne opført for mange store kontorejendomme, som ikke er absorberet fuldt ud, da efterspørgslen på de helt store kontordomiciler er begrænset. Generelt er vi udfordrede på de store kontorejendomme, som ligger langt fra offentlige transportforbindelser, station og motorvej.”
2. Hvordan forsøger I at nedbringe den høje tomgang i Nordsjælland?
Vi prøver at tænke alternativt for udlejerne, og vores opgave er bl.a. at ’downsize’ de store kontorlokaler ved at opdele i mindre enheder. Men vi har også fokus på at konvertere dem til boliger, som der er stor efterspørgsel på. Generelt bruger vi meget tid på at finde den rigtige lejer eller køber. Inden for de sidste to år har vi øget medarbejderstaben med 100 % her i Nordsjælland-afdelingen og ansat mere personale til marketing og kundeopfølgning. Dermed har vi fået flere ressourcer til kundeopfølgning og kundepleje – og til konvertering af de helt store sager, der er tidskrævende.”
3. Hvad brænder du særligt for ved at beskæftige dig med kontormarkedet?
”Det er spændende at være i berøring med så mange forskellige mennesker og virksomhedstyper. Da vi både beskæftiger os med små og store kontorejendomme samt arbejder med downsizing og konvertering, kommer man bredt omkring og møder mange forskellige mennesker og virksomhedstyper. Det giver meget varierede arbejdsopgaver og en god variation i dagligdagen. Og så er det spændende at være midt i en brydningstid på kontormarkedet, der kræver, at man tænker kreativt og ser muligheder, så man kan få markedet til at flytte sig.”